To je to, co se naučíš v knize Sprint: Jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Pomůže ti to mnohem víc než slyšet „cinkání“ pokladny. Autor knihy, Jake Knapp, tě také naučí, jak budovat strategii, provádět efektivní brainstormingy a klást si správné otázky.
A abys nemusel číst celou knihu a ztrácet čas, vytáhla jsem z této knihy již 7 hlavních závěrů bez vody. Přečti si je za 5 minut a začni strategicky uvažovat. A úkol pro šampiona ti s tím pomůže (jako vždy, na závěr).
Každý zná příběh Steva Jobse. Zpočátku věděl, jak bude jeho produkt vypadat, a po chvíli si vybudoval společnost svých snů. Ale … podívej se na svůj pas. Pokud tam není napsáno Steve Jobs, budu tě muset trochu zklamat. Tvůj nápad může být dobrý nebo může nestát za nic, a to je v pořádku! Jen uvažuj střízlivě a otestuj své nápady. Dokud nebude proveden test a vyhodnocen výsledek, nelze tvůj nápad považovat za dobrý nebo špatný.
Pokud se topíš v malých každodenních úkolech a nevíš, co dělat dál, neboj se. Je lepší sedět pohodlně, pamatovat na konečný cíl a pokusit se znovu vybudovat strategii tentokrát od konce.
Například pokud je tvým konečným cílem zvýšení obratu na 1 miliony měsíčně, musíš najmout více manažerů, rozšířit sortiment nebo zvýšit konverzi. Zvaž nejen „všechno je v pořádku“, ale také možnost „všechno co by mohlo neproběhnout podle plánu“. Takže budeš připraven na všechny důsledky a začneš kompetentně plánovat úkoly.
Dobrá technika, pokud nepracuješ sám. Pokud v podnikání nastane problém, který je třeba urgentně vyřešit, vezmi pero a napiš otázku velkými písmeny:
„Jak to můžeme udělat?“
Přemýšlejte o tom s kolegy a podřízenými a zapište si všechny možné možnosti pomocí brainstormingu. Nechoďte do detailů a nepřemýšlejte, jestli jsou dobré nebo špatné. Stačí si napsat, co vás napadne. Rozhodnutí přijde rychle, pokud nasbíráte všechny možnosti a vyzkoušíte ty nejlepší.
Mozek pracuje lépe ve stresu. Takže mu dáme časové omezení. Skvělé nápady najdeš mnohem rychleji, pokud si během brainstormingu s týmem nastavíte jasné termíny (20 nebo 40 minut).
A také udělejte sady. Například si vyhraďte čas na generování nápadů (20 minut), diskutujte o pozitivních aspektech nápadů (dalších 15 minut) a diskutujte o negativních aspektech (10 dalších). Za takových podmínek nebudou vynecháni ani introverti.
Pravděpodobně už víš, že cíle je třeba rozdělit na menší a menší cíle na mikrocíle. Ale kolik by jich mělo být? Jake Knapp doporučuje rozdělit cestu k cíli na 7-10 kroků. Pokud existuje 30 kroků, ztratíš se v nich. Pokud 3, riskuješ, že nezačneš.
Stanov si konečný cíl. Například snížit náklady na reklamu. Co pro to musíš udělat? Posbírej analytiku, podívej se, která platforma je pro tebe nejdražší, zjisti statistiky. Pak zjisti, která reklama přináší zisk v hodnotě 2 koruna která – 100. Optimalizuj reklamy které jsou podobné na tu druhou.
Podrobně si zapiš sedm bodů (co je tato za fáze a co v ní musíš udělat) a pusť se do práce.
První kniha o dobrodružstvích Harryho Pottera se neobjevila okamžitě. J.K.Rowlingová dostala od vydavatelů sedm odmítnutí. Teprve po osmé se rukopis dostal do rukou „cílového publika“. Čtenářům se to líbilo a nakladatelství až poosmé souhlasilo s nákladem.
Totéž se může stát s jakýmkoli produktem. Může se ti zdát, že základem je myšlenka, že reklama nikoho nezajímá. Ale dokud to nevyzkoušíš na svém cílovém publiku, nemůžeš si tím být jist.
Při testování nového produktu nebo nápadu není třeba pro tento účel zaměstnávat 20–30 lidí. Autor sprintu Jake Knapp píše, že 85% problémů najde pouze 5 lidí.
Oprav všechny nedostatky zjištěné cílovou skupinou a poté uveď produkt na trh. Neboj se, pokud se nejprve objeví nové vady. Chceš-li zkontrolovat poptávku po produktu a ušetřit čas, vylepšíš jej na po cestě.
Pamatuj na hlavní věc
Obchod miluje systematičnost a chladnou hlavu a nové dovednosti – znalosti a praxi. No, mám pro tebe znalosti, zbývá už jen málo práce …
Výzva šampiona/šamlionku:
Pokud máš zaměstnance, provádějte týdenní brainstormingy. A abys měl více dobrých nápadů, nastavte časovač na 20 minut. Sdílej svůj nejpodivnější nebo nejpodivnější nápad v komentářích.
A pokud jsi právě na počátku podnikání, nezapomeň otestovat svůj produkt nebo službu podle pravidel knihy Sprint. Nepotřebuješ dav lidí, pamatuješ?
Jak se ti článek líbí? Poděl se o svůj názor, je to pro mě důležité.
Napsat komentář